Ben je Zzp’er en verhuur je jezelf voor interim functies? Dan moet je met een aantal zaken rekening houden. Feitelijk ga je voor een vastgelegde periode aan de slag bij een opdrachtgever om bijvoorbeeld een specifieke taak uit te voeren. Je opdracht stopt wanneer je ‘m hebt volbracht of wanneer de einddatum van de overeenkomst is verstreken. Des te belangrijker is het dus om alle afspraken goed vast te leggen en dat je logischerwijs met een overeenkomst. Ook wel een contract genoemd. In onze blog vertellen we wat er niet in de overeenkomst voor interim opdrachten mag ontbreken.
Overeenkomsten interim opdrachten en OVO
In de overeenkomst voor interim opdrachten is het van belang dat staat vermeld dat het een OVO betreft. OVO staat voor overeenkomst voor opdracht en feitelijk is het dus een bevestiging dat partij A partij B inhuurt om een bepaalde opdracht uit te voeren. Bijvoorbeeld de tekstschrijver die wordt ingehuurd om de homepage te herschrijven of de consultant die een advies moet geven over de bedrijfsstrategie. Een OVO is verplicht volgens de belastingdienst en zowel een opdrachtgever als werkgever heeft er baat bij. Omdat het hier om een OVO gaat blijf je als Zzp’er je vrijheid behouden om bijvoorbeeld het werk naar eigen inzicht in te vullen en dat je ook niet exclusief voor een opdrachtgever werkt. De opdrachtgever is daarentegen weer vrijgesteld voor bijvoorbeeld zaken, zoals het betalen van premies en bijdragen die hij wel moet voldoen als hij iemand in loondienst neemt.
Looptijd interim opdrachten
Interim opdrachten zijn doorgaans tijdelijke functies ondanks dat het voorkomt dat een interimmer uiteindelijk voor een langere periode zijn werkzaamheden uitvoert. Sporadisch wordt een interim opdracht zelfs omgezet naar een vast dienstverband. Omdat de opdrachten doorgaans tijdelijk zijn, is het meer van belang dat je in de overeenkomst specificeert om welke periode het gaat. Zo heb je als zelfstandige ook iets meer zekerheid en je weet dan ook precies wanneer het moment aanbreekt om eventueel je volgende interim opdracht binnen te halen. Zodat je makkelijk kunt overstappen van de ene naar de andere opdracht. Zo kom je ook nooit zonder werk te zitten. Tenzij je daar bewust voor kiest.
Tarieven en vergoedingen
Uiteraard moet je een tarief afspreken en gezien het feit een interim opdracht vaak voor een bepaalde periode is, kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een uurtarief te hanteren. Je zou eventueel ook een vast bedrag voor de gehele opdracht kunnen vragen, maar de keerzijde van de medaille is dat je dan niet betaald wordt voor de extra werkzaamheden die je eventueel verricht. Zeker wanneer je voor bijvoorbeeld 3 of 6 maanden interim opdrachten gaat uitvoeren. Uiteraard moet je ook afspraken maken over de betalingscondities.
In de overeenkomst kun je ook afspraken maken over specifieke vergoedingen. Bijvoorbeeld de reiskosten wanneer je overeenkomt dat je bijvoorbeeld interim opdrachten op locatie bij de klant uitvoert. Of gedeeltelijk fysiek aanwezig bent om de werkzaamheden uit te voeren. Maar je kunt ook gerust vragen om bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding of andere vergoedingen die benodigd zijn om je werk naar wens te kunnen uitvoeren.