Michael Pronko duikt terug in de gruis, hebzucht en het mysterie van Tokio in zijn nieuwste roman, Azabu Uitjehet vijfde boek in zijn Detective Hiroshi Mystery serie.
In deze humeurige thriller met veel inzet ontvoert een wanhopige vader zijn eigen dochters in de hoop terug te kunnen ontsnappen naar Amerika, terwijl de wrede moord op een rijke financieel manager schokgolven door de schimmige bankensector van Tokio stuurt. Hoewel de twee zaken in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben, is het sinistere verband tussen geld, geweld en macht moeilijk te doorbreken – zowel voor lezers als onderzoekers.
Hiroshi blijft schitteren als een van de meest unieke en meeslepende detective-protagonisten in de recente geschiedenis. Hij is misschien een forensisch accountant die zijn vaardigheden in Excel en Engels probeert te benadrukken, maar dat weerhoudt hem zelden van actie, vooral wanneer een van zijn vertrouwde collega’s zijn hulp nodig heeft.
Sakaguchi en Takamatsu zijn uitstekende ondersteunende karakters, en de introductie van Ishii is een verfrissende opname van het leven in de serie, aangezien vrouwelijke karakters over het algemeen minder vertegenwoordigd zijn. Met haar scherpe geest en scherpe onderzoeksvaardigheden zou ze een geweldige terugkerende toevoeging aan de serie zijn. Pronko weet personages te creëren waarvan de uitlijning en motieven onduidelijk zijn, wat bijdraagt aan de verdachte sfeer van deze boeken, hoewel Sugamo en Osaki minder goed ontwikkeld zijn en eerder als archetypen van de politieprocedure dan als folies fungeren.
Zoals de norm is in de serie, zijn er meerdere misdaadcomplotten die op Hiroshi’s prioriteitenlijst vermengen en vervagen, maar de verhaallijn is nooit verwarrend of tangentieel. Sommige passages zijn langdradig, maar het proza is over het algemeen declaratief en gemakkelijk te lezen, vergelijkbaar met Murakami – niet bang om rond te dwalen, maar altijd met een doel. De procedurele aspecten van het schrijven zijn fascinerend, van viscerale beschrijvingen van plaats delict tot de gevaarlijke spanning van een onderzoek met hoge inzetten, en de verhalende stem is subtiel genoeg om de spanning van begin tot eind vast te houden; Hiroshi’s veronderstellingen en denkprocessen worden gedeeld, maar zelden volledig, net genoeg om lezers in een bepaalde richting te duwen, zelfs als dit tot rode haring kan leiden.
Pronko’s bekendheid met Japan zorgt voor opmerkelijk diepgaande scènes en exposities, evenals vertelling doorspekt met Japanse woordenschat en culturele details die het schrijven opmerkelijke authenticiteit geven. Navigerend door de duistere achterstraten van Tokio, naast duistere financiële transacties in de penthouses van de macht, worden lezers ondergedompeld in een vreemde omgeving, maar Pronko leidt hen zorgvuldig door deze verhalende steegjes. Het plot begint misschien klein, maar het groeit snel uit tot een grotere samenzwering, wat leidt tot stille kritiek van de auteur op internationale banktrends en wijdverbreide corruptie, evenals een scherper commentaar op Japanse zakelijke praktijken en overtuigingen.
Gezien de setting voelen sommige gesprekken onnatuurlijk aan, met idiomatische taal waardoor lezers de nationaliteit van de sprekers even zouden kunnen vergeten. Hoewel dit de roman toegankelijk maakt voor een westers publiek, ondermijnt het enigszins het meeslepende karakter van het schrijven. Er zijn ook af en toe schrijffouten die een nauwkeurig afgestelde proeflezing zou moeten corrigeren, maar deze fouten komen niet vaak voor.
Ondanks enkele kleine problemen, Azabu Uitje is weer een indrukwekkend deel van een meeslepende serie met nog veel potentieel voor deze fascinerende personages.
Boek links
STERRENBEOORDELING
Ontwerp
Inhoud
Bewerken
Ontvang een redactionele beoordeling | Ontvang Amazon-verkopen en recensies | Laat je bewerken | Publiceer je boek | Doe mee met de SPR Book Awards | Andere marketingdiensten