Voordat ze een moment hebben om erover na te denken, zullen kopers je omslag vergelijken met boeken die ze al kennen en waar ze van houden. Romans, kookboeken, reisboeken, moppenboeken en memoires hebben elk een unieke stijl die kopers VERWACHTEN te zien, dus bestudeer recente bestverkochte titels in uw genre om de omslagontwerpen na te bootsen. Als je omslag eruitziet als een bestseller, zullen kopers zich op hun gemak voelen om een onbekende auteur een kans te geven.
Tip #1: Vertel uw koper wat uw boek IS.
Tip #2: Vertel uw koper of uw boek een SERIE is.
Als je een boekenreeks schrijft, moeten alle omslagen worden gepland voordat de eerste omslag wordt ontworpen, zodat ze bij elkaar passen.
Hier de titelbehandeling, beeldcompositie en kleur van elk boekr-palet zijn vergelijkbaar, wat het seriemerk draagt, ook al verschillen de lettertypen en foto’s.
Tip #3: Vertel uw koper wat erin zit.
Zodra we een idee hebben van hoe de hoes eruit moet zien, hebben we nodig: to bedenk waarom een omslag bij de omslagtekst past.
Onthoud dat kopers nog niets over uw boek weten. We moeten ze vertellen waar je boek over gaat. Zal het entertainen, opvoeden of een probleem oplossen? Kopers sturen ons graag geld als het antwoord volmondig “ja” is. Als het antwoord ‘misschien’ is, kunnen kopers naar een ander boek bladeren.
Je titel moet direct to the point zijn. Korte woorden en titels lenen zich voor opvallend design; ze zijn gemakkelijk te onthouden en gemakkelijk voor u en anderen om te zeggen.
In non-fictie vertellen pakkende titels ons niet altijd genoeg. Ondertitels ondersteunen en verklaren de titel.
Verpak je titel en ondertitel met trefwoorden, zodat je boek online verschijnt, ook als iemand op dat moment geen boek aan het shoppen is.
Kijk naar alle veel gezochte trefwoorden op deze covers!
Zodra de woorden op zijn, moet je omslagontwerp een duidelijke hiërarchie hebben, zodat de lezer de belangrijkste boodschap als eerste krijgt.
Onze ogen gaan van nature naar het meest prominente of helderste item op een pagina.
Tenzij je al beroemd bent, moet je naam klein zijn.
Het omslagontwerp moet ook de sfeer van het boek weergeven.
Tip #4: Vermijd rommel op de voorkant.
Moet u extra tekst op uw omslag plaatsen, zoals aantekeningen, een voorwoord of onderscheidingen?
Als iedereen in het publiek de naam van de endossant of de prijs zou herkennen, ga je gang. Minder bekende mensen en onderscheidingen kunnen op de achteromslag of in het boek staan.
Te veel berichten brengen kopers in verwarring en verwarde kopers kopen niet.
Tip #5: De achteromslag sluit de verkoop.
Als de vooromslag zijn werk heeft gedaan, trekt deze de koper naar de achteromslag (of de online tekst). De achteromslag sluit de verkoop. Elk woord telt. Als het je boek niet verkoopt, laat het dan uit.
Tegenwoordig willen kopers geen 700 woorden lezen. Ze willen informatie en ze willen het snel – 300 woorden of minder, inclusief een kop, samenvatting, opsommingstekens en een oproep tot actie.
Moet je je bio op de achteromslag zetten? Het hangt er van af. Als je biografie je autoriteit bevestigt om het boek te schrijven, ja. Zet anders de bio in het boek. Verspil geen achteromslagruimte met uw foto of een herhaling van de titel en ondertitel. Gebruik elke vierkante centimeter om je boek te verkopen.
Tip #6: De ruggengraat zegt: “Kies” mij!”
De rug van het boek heeft maar één doel: van een afstand gezien te worden. Sommige boeken zijn te dun om veel met de rug te doen, maar als je de ruimte hebt, let dan goed op het ontwerp.
Gebruik zo min mogelijk woorden, zo groot mogelijk en benadruk het woord of de woorden die de aandacht van de koper trekken.
De afbeelding of het patroon op de voorkant kan soms om de rug worden gewikkeld.
Tip #7: Huur een expert in en bescherm jezelf met vragen.
Zoals je kunt zien, is er veel om over na te denken op de omslag. Het is de allerbelangrijkste eerste indruk van je boek. Elke tweet, elke blogpost en elk persbericht zal uiteindelijk kopers naar jouw omslag leiden. Je hebt maar een paar seconden om hun aandacht te trekken en vast te houden.
Ontwerpers van boekomslagen zijn opgeleid en ervaren om te helpen.
Het vinden van een onervaren boekomslagontwerper is eenvoudig. Het vinden van een geweldige omslagontwerper is iets ingewikkelder.
- Bekijk het portfolio van de ontwerper online, maar bekijk het portfolio niet op zichzelf. Open twee vensters in uw browser en vergelijk de voorbeelden van de ontwerper met de bestsellers om er zeker van te zijn dat de ontwerper op dat niveau werkt.
- Kies een ontwerper die gespecialiseerd is in het ontwerpen van boekomslagen. Het maken van een goede boekomslag vergt veel oefening. Getalenteerde grafisch ontwerpers die prachtige brochures maken, kunnen vaak niet het unieke uiterlijk van een boekomslag vastleggen.
- Bekijk de beoordelingen van de ontwerper bij waakhondengroepen zoals de Alliance of Independent Authors (Alli) op https://selfpublishingadvice.org/best-self-publishing-services/, of Google de naam van de ontwerper + klachten om te zien wat er opduikt.
- Ontwerpers zijn onafhankelijke ondernemers die anders werken, dus het is belangrijk om in het begin de verwachtingen duidelijk te maken. Een ervaren ontwerper zet alles op schrift.
- Vraag naar het proces, de tarieven en de doorlooptijden van de ontwerper.
- Hoeveel revisies zijn inbegrepen?
- Zijn afgewerkte volledige omslagbestanden met een barcode voor KDP en IngramSpark inbegrepen? Wekelijks worden we benaderd door auteurs die er te laat achter kwamen dat het antwoord ‘nee’ was.
- Als je een deadline hebt, vermeld dit dan van tevoren, zodat je project dienovereenkomstig kan worden gepland.
Het maken van een geweldig boek is niet voor bangeriken. Het kost veel moeite om een boek te schrijven en nog meer moeite om het voor het publiek te verpakken. Als ontmoediging toeslaat, zijn hier drie goede redenen om door te gaan:
- Recensenten zullen het weten. Ze begrijpen alle problemen die hier worden beschreven en zullen je boek als een amateurproductie markeren zodra ze fouten zien.
- Kopers zullen het weten. Ze kennen de regels misschien niet, maar ze begrijpen instinctief kwaliteit als ze het zien.
- Je zal het weten dat jij en je ontwerper een geweldig boek hebben gemaakt en dat trots op vakmanschap zich zal manifesteren in je glimlach, tone of voice en alles wat je doet om je boek op de markt te brengen.