Romans van middelbare leeftijd zijn vol ontdekkingen. Terwijl families aanwezig zijn en vaak krachtige krachten, ontdekken hoofdrolspelers van middelbare leeftijd zichzelf, navigeren ze door veranderende vriendschappen en worden ze onafhankelijk – of wensen ze dat ze dat konden. Stedelijke buurten bieden unieke omgevingen voor deze coming-of-age-verhalen, en stadsomgevingen zijn een integraal onderdeel van onze beide recente debuutromans. Voor Sally, Daphne of Leren vallen wordt gestuurd om de zomer in Oakland te blijven, maar vindt het heerlijk om op haar skateboard te kunnen springen en de buurt alleen of met een vriend te verkennen. En voor Melissa, Josephine Rose Silver van JR Silver schrijft haar wereld kampioenen om alleen van school naar huis te lopen in Manhattan, wat een magische reeks gebeurtenissen in gang zet in het licht van de zorgen van haar overbezorgde ouders. Hier delen we enkele manieren waarop onze stedelijke omgeving de vorm van onze romans heeft beïnvloed.
Sally: Wat ik interessant vind, is de algemene perceptie van niet-stadsbewoners dat de stad een gevaarlijke plek is. Het heeft zeker zijn gevaren, maar kinderen die opgroeien in de stad nemen deze ter harte. Ze worden blootgesteld aan meer, zoals de manier waarop Miranda binnenkomt Wanneer je mij bereikt passeert elke dag “de lachende man” op weg naar school. Ze is op haar hoede voor hem, maar ze begrijpt ook dat hij slechts een deel is van haar dagelijkse leven in Manhattan.
SCROLL OM DIT BERICHT TE BLIJVEN LEZEN
Melissa: Daar ben ik het mee eens. Er heerst een zekere drukte in de stad, waar je altijd omringd bent door andere mensen, met sommigen praat je, sommigen zie je misschien vanuit je ooghoeken en sommigen horen misschien zelfs wat je doet door de muren van je huis, zoals in die van Katrina Yan Glaser De Vanderbeekers van 141st Street. In een stedelijke omgeving kunnen hoofdrolspelers van middelbare leeftijd op verschillende manieren omgaan met een diverse cast van personages, wat voor mij als een unieke ervaring voelt.
Ik denk ook dat er een element van verkenning in de middelbare school is dat heel goed werkt in stedelijke omgevingen. Kinderen in kleine steden of buitenwijken hebben op jongere leeftijd misschien wat meer vrijheid om bijvoorbeeld naar het huis van hun vriend te fietsen, terwijl sommige kinderen in de stad door een volwassene kunnen worden overreden. Maar naarmate ze ouder worden door middelbaar literatuur, beginnen veel kinderen die in de stad wonen op de bus of metro te springen, of alleen door hun buurt te lopen, waarbij ze met hun omgeving omgaan op een manier die een beroep doet op hun onafhankelijkheid en vertrouwen bevordert.
Sally: Precies! Ik hou van de manier waarop de verkenning van de stad de ontwikkelingsveranderingen weerspiegelt die ze ook ervaren. Het is die tijd in het leven van kinderen dat ze die push-pull voelen van willen opgroeien en onafhankelijk willen zijn, terwijl ze zich tegelijkertijd willen vastklampen aan elementen uit hun kindertijd omdat ze nerveus zijn over alle veranderingen. Het is vergelijkbaar met hoe opwindend het is om alleen in de stad te zijn, maar ook een beetje eng als je erachter komt hoe je met nieuwe situaties om moet gaan, of het nu gaat om het openbaar vervoer of uitzoeken wat je moet zeggen tegen vreemden die met je praten.
Melissa: Wat ik geweldig vond aan je boek, was hoe Daphne in haar eentje kon vertrekken vanuit het huis van haar vader, dat ver van haar eigen huis in LA was, een stad met zo’n autocultuur. Dus voor haar om op een skateboard te springen en te gaan voelde belangrijk – ze zou niet die kans hebben gehad om te vallen en weer op te staan van de passagiersstoel! Vond je dat contrast tussen het soort stadsleven dat ze zou kunnen hebben in Oakland vs. LA zinvol voor je bij het schrijven van het verhaal?
Sally: Vast en zeker! Er is dat oude gezegde: “Niemand loopt in LA.” De dingen zijn daar zoveel meer verspreid, en hetzelfde gold voor de buitenwijken van San Jose waar ik ben opgegroeid. Ik heb Daphne’s ervaring gemodelleerd door mijn eigen kinderen te zien opgroeien in Oakland en hoe ze leerden navigeren door de bussystemen en naar de plaatselijke Quickly liepen. Ik moet echter toegeven dat ik elementen van een paar verschillende Oakland-buurten in mijn boek heb gecombineerd, iets wat alleen Oakland-bewoners waarschijnlijk zullen opmerken. Voelde je enige druk om New York City precies goed te krijgen omdat het zo’n beroemde plek is?
Melissa: Goede vraag! Ik wilde absoluut de buurt van JR tot leven brengen, en het is gebaseerd op de buurt waarin ik woon. Maar met zoveel mensen, zoveel buurten en zoveel gaande, Ik heb het gevoel dat er miljoenen verhalen te vertellen zijn over New York, of het nu gaat om hoe het is om hier als immigrant opnieuw te beginnen of om naar New York te komen om te proberen het te maken op Broadway, en ik weet dat mijn boek maar een klein stukje van de avonturen die mensen hier beleven.
Sally: Dat is iets waar ik vooral van hield JR Zilver-je bent erin geslaagd om New York City vast te leggen op een manier die doet denken aan die middenklasse romans uit het verleden zoals De verwisselde bestandenmaar het voelt ook heel actueel, met JR’s ouders die voorzichtiger zijn om haar alleen op pad te laten gaan dan de huissleutelgeneratie van de romans uit de jaren zeventig en tachtig.
Melissa: Bedankt! Er zijn geweldige verhalen uit het verleden die zich in de wereld van vandaag zouden afspelen of een beetje anders zouden voelen. Maar dat gevoel van streven naar autonomie is al zo lang een belangrijk onderdeel van het lezen van de middenklasse, en ik denk dat het vandaag de dag zeker waar is.
Sally: Daar ben ik het mee eens! Ik denk dat dat een van de redenen is waarom we dezelfde onderwerpen steeds opnieuw kunnen onderzoeken in de middelbare school: het is altijd nieuw voor het kind dat het ervaart.
Last but not least wilden we enkele van onze favoriete boeken delen die zich afspelen in de steden waarover we schreven.
Sally: Er zijn niet veel kinderromans die zich afspelen in Oakland! De meest bekende is de meervoudig bekroonde Een gekke zomer door Rita Williams-Garcia, die ik keer op keer heb gelezen. Meer recentelijk is er de prachtige roman van Aida Salazar in verzen De maan van binnen. Er spelen zich nog veel meer boeken af in San Francisco, en ik voel me altijd een beetje opgewonden als ze de baai oversteken naar Oakland. Een van mijn favoriete romans van middelbare scholieren in SF is De boekenvanger door Jennifer Chambliss Bertman. Ik was ook dol op de National Book Award-winnende YA-roman van Malinda Lo, Gisteravond in de Telegraph Club.
Melissa: En voor New York City moet ik natuurlijk EL Konigsburg’s aanbevelen Uit de verwisselde dossiers van mevrouw Basil E. Frankweilerdie veel van inspireerde JR Zilver. Meer recentelijk was ik dol op de graphic novel van Jerry Craft Nieuw kind en Caroline Gertler’s Waar je moet zijndie op 13 september wordt gepubliceerd.
Ontmoet de auteurs
Sally Engelfried is een auteur en bibliothecaris en woont in Oakland, Californië met haar gezin, twee katten en een hond die dol is op het stelen van pantoffels. Leren vallen is haar debuutroman. Je kunt haar vinden op Twitter (@SalllyE) of Instagram (@sal_eclaire), of op haar website op sallyengelfried.com.
Melissa Dassori woont in New York City met haar man en drie dochters, met wie ze vooral graag geniet van boeken, reizen, tijd buiten en ijs. Melissa’s debuut op de middelbare school, JR Silver schrijft haar wereld, is verkrijgbaar bij Christy Ottaviano Books/Little, Brown BYR. Maak contact met haar op Twitter (@mdassori) of Instagram (@melissadassoriauthor), of via haar website op melissadassori.com.
Over Leren vallen door Sally Engelfried
SCROLL OM DIT BERICHT TE BLIJVEN LEZEN
De twaalfjarige Daphne verzoent zich met haar vader, die haar drie jaar geleden achterliet, en leert vergeving per val tegelijk in dit hartverwarmende debuut van Sally Engelfried. Voor fans van De Eerste regel van punk.
Daphne wil niet met haar vader in Oakland vastzitten. Ze wil op het eerste vliegtuig naar Praag, waar haar moeder een film aan het opnemen is. Gewapend met het telefoonnummer van haar grootouders en strikte instructies van haar moeder om hen te bellen als haar vader weer begint te drinken, heeft Daphne er geen probleem mee om koud tegen hem te zijn. Maar er is één ding dat Daphne zichzelf niet kan weerhouden: samen met haar vader en haar nieuwe vriend Arlo een wekelijkse skatesessie bijwonen.
Als haar vader belooft haar te leren ollie-en en ze de truc uithaalt, begint Daphne weer in hem te geloven. Hij komt voor haar opdagen en Daphne ontdekt dat de dingen met haar vader niet zo zwart-wit zijn als ze vroeger dacht. Zoals Daphne’s vader het vertelt, draait schaatsen allemaal om het accepteren van mislukkingen en verder gaan. Maar kan Daphne de fouten uit het verleden van haar vader echt loslaten? Hoe dan ook, het leven lijkt veel op skaten: het gaat erom dat je weer opstaat nadat je bent gevallen.
ISBN-13: 9780316367974
Uitgever: Little, Brown Books for Young Readers
Publicatiedatum: 09/06/2022
Leeftijdscategorie: 8 – 12 jaar
Over JR Silver schrijft haar wereld door Melissa Dassori
Wat als u uw dromen met een pennenstreek in werkelijkheid zou kunnen schrijven?
Het zesde leerjaar kent een moeilijke start voor Josephine Rose Silver. Haar beste vriend, Violet, keert terug van het kamp met een nieuwe beste vriend; haar ouders weigeren haar meer onafhankelijkheid te geven; en haar lerares, mevrouw Kline, zit vol geheimen. Wanneer mevrouw Kline een verzameling oude Gothamite-tijdschriften onthult en haar studenten vertelt hun schrijfvaardigheid op te bouwen door korte verhalen te maken die zijn geïnspireerd op de iconische covers, ontdekt JR een bijzondere kracht: de verhalen die ze schrijft komen uit. Binnenkort krijgt JR een mobiele telefoon, maakt hij winnende doelpunten en zorgt hij voor schooluitval. Maar het duurt niet lang voordat ze zich realiseert dat elk nieuw verhaal evenveel conflicten creëert als oplossingen. En wanneer JR probeert te schrijven over haar ruzie met Violet, komen al haar problemen samen.
Met een snufje magie, mysterie, kunstgeschiedenis en taalkunst verweven in een reis van groei en zelfvertrouwen, is dit veelbelovende debuut een oprecht en bevredigend eerbetoon aan de kracht van woorden.
ISBN-13: 9780316331456
Uitgever: Little, Brown Books for Young Readers
Publicatiedatum: 19-07-2022
Leeftijdscategorie: 8 – 12 jaar
Geplaatst onder: Gastpost